Wednesday, July 8, 2009

Perbezaan.......

ari ni adalah ari ke3 aku kat sekolah baru aku nie(SMK Selirik, Kapit,Sarawak).... apa yang aku alami selama 3 ari kat sini telah membuarkan aku tergerak ati untuk post blog nie... aku nak sume org tau macam mane keadaan disini, keadaan di tempat yang mengambil masa selama 3/4 jam melalui bot.... jauh terpencil......
1st day lagi aku sampai sini aku dah disambut ngan baik oleh cikgu2 yang telah lama ngaja sini. dia orang bagi aku tempat tinggal, uruskan sume pengankutan aku, sampai masa makan pun kadang2 aku jadi malu sebab tiap kali aku seluk saku aku untuk bayar, mesti ada saje yang halang, tahan tangan aku.... aku kuarkan gak wet aku, diaorang tolak wet aku macam wet aku xlaku, sampai kadang2 aku naik malu.... tiap kali kuar makan mestu ada saje yang akan bayar. terharu aku ngan kawan2 kat sini... walaupun baru xsampai beberape hari kenal, tapi layanan yang mereka bg kat aku macam kawan yang dah lama kenal.... bergurau, berlawak, usik2... ramah sangat2... bukan je cikgu yang berasal dari kelantan(50% cikgu kat sini dari kelantan), tapi dari cikgu2 dari negeri lain pun amat akrab, macam satu kuarga......
1st day kat skul lak, aku gi skul ngan kawan serumah aku, dia pun ngaja petang gak, kami berdua je kat umah ni yang ngaja petang, jadi leh lah aku tumpang die. aku jalan ke pejabat untuk punch card... tersempak ngan pelajar(f1 kot sebab aku tengik kecik je), terus pelajar tu menyapa-"selamat tengahari cikgu".... aku tersenyum n jawab "selamat tengahari......" dalam hati aku budak baik lah tu.... sebab kat sekolah lame aku dulu jarang sekalu dengar pelajar tegur atau bagi salam kat cikgu2 atau orang luar, hanya pelajar2 yang bagus je yang rajin bagi salam.... aku teruskan langkah ke pejabat... jumpa lagi pelajar, n sekali lagi pelajar ni pun ringan je mulut menyapa "selamat tengahari cikgu".... ngan senyuman..... hati aku mula impress ngan budak2 kat sini, sebab bukan 2 orang pelajar tu je yang menyapa aku.... tapi leh dikatakan semua pelajar yang aku jumpa pasti tidak berat mulut menyapa setiap cukgu2 yang tersempak ngan mereka....
1st kelas aku masuk... aku melangkah perlahan2 ngan hati yang berdebar2 sebab ni pengalaman pertama aku ngaja anak2 orang iban...... aku terus je masuk ke kelas tu n berdiri di tengah2 papan hijau.... dengan serta merta ketua kelas "semua bangun".... semua pelajar bangun, berdiri tegak....."selamat tengahari cukguuuuuuuuu"...... aku pandang mereka..."selamat tengahari"...jawab aku... pastu aku terus duduk kat kerusi guru... aku toleh balik kat pelajar2 dalam kelas tu.... aik, berdiri lagi... terus aku suruh mereka duduk..... "terima kasih cikgu"...... sekali lagi aku impress sangat ngan palajar2 sek nie..... bukan nak wat perbandingan tapi ketika itu aku terus teringan kat palajar2 aku kat sek lama aku dulu.....[ aku masuk kelas, memang katua kalas suruh semua bangun, tapi ada yang xberganjak pun.... ada yang masih melekat bontot kat bangku....pastu masa bagi salam pun ada yang bagi salam... n ada gak yang wat xtau je...pastu pas habis bagi salam je, cikgu xsempat duduk lagi, diaorang dah duduk dulu].....
pastu aku start kenalkan diri aku n minta mereka perkenalkan diri masing2... sorang demi sorang perkenalkan diri masing2... pastu macam2 diaorang tanya aku....datang dari mane,dah kawen ke belum,tinggal kat mane,umur,..... macam2 lagi lah... ada yang aku jawab, ada gak yang aku gelak2 jew.., pastu aku suruh sume kuarkan buku.... sekali lagi.....mereka wat aku impress....semua bawa buku matapelajaran yang aku nak ajar...walaupan aku just ngaja PJK...tapi semua bawa buku.. ni yang wat aku bersemangat nak ngaja... aku pilih satu tajuk Pendidikan Kesihatan...aku start nagaja... aku suruh sorang demi sorang bangun baca, ada yang lancar, ada gak yang merangkak2, tapi ok lah... pas habis tarangkan tajuk tu aku suruh diaorang salin nota.... semua kuarkan buku nota n start menulis nota, aku cube belek2 nots disorang.. memang teratur...lengkap...aku betul2 impress....walaupun matapalajaran PK, tapi mereka tetap ambil berat....xmacam budak2 sek lama aku dulu....,. RINGGGGGGGG..... loceng bunyi, habis waktu, aku bangun nak kuar....ketua kelas tengok je aku bangun, dia terus berdiri "semua bangunnnnnn...... terima kasih cikgu"...... "sama2" aku jawab...... aku nak je melangkah kuar aku terus teringat...n aku toleh memang seluruh kelas masih berdiri....cepat2 aku kata "duduk"... barulah semua duduk...... betul2 aku kagum ngan kelas tu....
pastu aku ada beberapa lagi kelas... keadaan yang sama aku lalui setiap kelas yang aku masuk... last kelas ari tu kelas PJ.... aku tunggu kat gelanggang bola tampar... aku tengok sekupulan pelajar datang... aku tanye 2a7 ke nie... sorang jawab "tidak cikgu, kami 2a4"... aku jawab ok... pastu aku tengok ada lagi sekumpulan pelajar datang... kali ni memang kelas aku.... sekali lagi aku berpuas hati...semua pelajar.....mmg semua pelajar memakai pakaian lengkap PJ... baju seragam yang sama warna hijau kuning.....lau sek lama aku dulu mesti ada yang xturun padang, xpakai baju pj, ada saje alasan..... aku terus ngaja pj macam biasa...kat skul ni masa PJ campur je pelajar lelaki ngan pelajar perampuan...so aku kene pilih permainan yang sesuai untuk keduanye lah......
tamat hari pertama aku ngaja kat skul nie...aku pulang ke rumah ngan hati yang kagum terhadap attitude pelajar kat sini.... n hari ni hari ketiga aku ngaja sini... keadaan yang sama aku lalui setiap hari..... aku cukup kagum...berbeza sangan attitude pelajar sini ngan pelajar aku kat sek lama aku dulu.... kat sini, walaupun kawasan pendalaman....jauh dari bandar yang maju...tapi sikap pelajar2 kat sini cukup aku kagumi.... cara mereka menghormati guru, cara mereka serius ngan belajar, cara mereka menurut arahan, mereka langsung xmembantah......buat aku cukup kagum....buat aku terfikir..."mereka kenapa bangsa aku sendiri yang berada di tempat yang serba maju, tempat yang segala kemudahan ada......masih lagi kurang ajar ngan guru,masih ada yang tidak menghormati guru, n masih ada lagi yang tidak menghargai guru...kenapa"...."kenapa palajar2 sini yang leh dikatakan 99% iban..tau menghormati guru melayu, menghargai guru, menurut arahan guru.......patuh arahan guru".... kenape.... adakah kerana budaya....ataupun adakah kerana ajaran yang mereka perolehi kesan dari kemodenan.......

2 comments:

ali said...

eh......dorank x bwak bekal ke dtg skolah????klau dorang bwk cbe join skali bkalan dorang2.......aku dengar cte bekalan dorang kreatif mcm tupai masak kicap,ulat goreng,monyet msak kari...mcm2 lagi r..x caye cbe ko wat spotcek..mesti ckgu 'IMPRESS' pnyelah ngan dorang 2...wakakaka

ali said...

pape hal pown gudluck ea cz dah smpai sne....doa ktorang sentiase mengiringi mengiringi di setiap langkah mu....klau ad awek ibn yg cun yg sbaye ktorang bg r num dorunk .....huhuh

Nurkilan

jika kita mencintai seseorang, kita akan sentiasa mendoakannya walaupun dia tidak berada disisi kita. jangan sesekali mengucapkan selamat tinggal jika kamu masih mahu mencuba. Jangan sesekali menyerah jika kamu masih merasa sanggup. Jangan sesekali mengatakan kamu tidak mencintainya lagi jika kamu masih tidak dapat melupakannya.

Cinta datang kepada orang yang masih mempunyai harapan walaupun mereka telah dikecewakan. Kepada mereka yang masih percaya, walaupun mereka telah dikhianati. Kepada mereka yang masih ingin mencintai, walaupun mereka telah disakiti sebelumnya dan kepada mereka yang mempunyai keberanian dan keyakinan untuk membangunkan kembali kepercayaan.
xslide2.gif

Thanks For Visiting...